Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Στο πλαίσιο εγκεκριμένου Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+, δράση ΚΑ1 με τίτλο «Δομημένες επισκέψεις σε σχολεία», ο διευθυντής του 1ου Γυμνασίου Καλαμπάκας, κ. Μπαλάνης Αδαμάντιος, και οι εκπαιδευτικοί Κουράκου Γεωργία, Λεβέντης Λεωνίδας, Σαμαρά Τζούλια και Νταφούλη Ματίνα συμμετείχαμε σε επιμορφωτικό πρόγραμμα που διοργάνωσε ο φορέας υποδοχής, English Matters, στο Ρέικιαβικ της Ισλανδίας από 18/3/2017 έως 26/3/2017.

Την πρώτη ημέρα, Κυριακή 19/3, έγινε η γνωριμία των συμμετεχόντων  και η εισαγωγή στο πρόγραμμα. 76 εκπαιδευτικοί από 16 ευρωπαϊκές χώρες (Ισπανία, Γαλλία, Τσεχία, Γερμανία, Ιταλία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Πορτογαλία, Φιλανδία, Λετονία, Σλοβακία, Εσθονία, Βουλγαρία, Κροατία, Πολωνία και Σλοβενία) συστηθήκαμε και χωριστήκαμε σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων για να αναπτύξουμε μεταξύ μας μεγαλύτερη οικειότητα.

Την επόμενη μέρα, 20/3, το πρόγραμμα περιελάμβανε επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο της πόλης. Εκεί έγινε παρουσίαση της ιστορίας και του πολιτισμού της Ισλανδίας καθώς και ανάλυση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας  με αναφορές και εικόνες από την Ισλανδική κοινωνία. Δημιουργήθηκε εκπαιδευτικός προσωπικός φάκελος και προετοιμαστήκαμε για τις επισκέψεις στα σχολεία.

Στη συνέχεια, στις 21/3, η ομάδα μας, που αποτελούνταν και από συναδέλφους άλλων χωρών, επισκέφθηκε το Haaleitisskoli, ένα συγκρότημα Δημοτικού και Γυμνασίου με 500 μαθητές ηλικίας 6-16 ετών, όπως ορίζει η υποχρεωτική εκπαίδευση της χώρας. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτού του σχολείου είναι η πολύπολιτισμικότητά του καθώς σε αυτό φοιτούν μαθητές 20 διαφορετικών εθνικοτήτων. Είχαμε εμπειρίες διδασκαλίας σε διαφορετικά μαθήματα ο καθένας και κυρίως στο αντικείμενο της ειδικότητάς μας. Το απόγευμα της ίδιας μέρας επισκεφθήκαμε το Εθνικό μουσείο με στόχο την συλλογή πληροφοριών και εικόνων για τη δημιουργία μιας διδακτικής ενότητας και ενός σχεδίου μαθήματος το οποίο θα διδάσκαμε στους μαθητές μας κατά την επιστροφή στη χώρα μας. Θαυμάσαμε εκθέματα από την πρώιμη περίοδο των Βίκινγκ μέχρι τις μέρες μας.

Την Τετάρτη, 22/3, επισκεφθήκαμε το Κlettaskoli-rskoli, ένα σχολείο για παιδιά με ειδικές ανάγκες και, μάλιστα, με σοβαρές αναπηρίες. Διαθέτει άριστα εκπαιδευμένο προσωπικό, αίθουσες άθλησης και ειδικά διαμορφωμένους χώρους για ψυχική χαλάρωση των παιδιών. Στο σχολείο αυτό εφαρμόζεται πρωτοποριακό σύστημα μάθησης, το eye gaze (έλεγχος του υπολογιστή με τα μάτια)  επειδή πολλοί από τους μαθητές έχουν προβλήματα κινητικά και ομιλίας. Το απόγευμα, ο φορέας υποδοχής είχε προγραμματίσει επίσκεψη στη χερσόνησο Reykjanes στο νοτιοδυτικό τμήμα του νησιού. Απόκοσμο ηφαιστειακό τοπίο, παντού μαύρο χώμα από τη λάβα των εκρήξεων. Η θέα προς τον ωκεανό ήταν καταπληκτική καθώς η μέρα ήταν ηλιόλουστη. Είδαμε γεωθερμικές πηγές και εργοστάσια που μετατρέπουν αυτή την ενέργεια σε ηλεκτρικό ρεύμα, γεωθερμικές πισίνες με ιαματικά νερά τα οποία είναι πλούσια σε μέταλλα όπως το πυρίτιο και το θείο, έχουν θεραπευτικές ιδιότητες και αποτελούν πόλο έλξης για τους τουρίστες (the Blue Lagoon). Ένα κρύο ρεύμα και ένα γεωθερμικά θερμαινόμενο ζεστό ρεύμα ρέουν κάτω από ένα βουνό και συναντιούνται για να σχηματίσουν μια τέλεια, φυσική, ζεστή πισίνα. Πρόκειται για μια σουρεαλιστική εμπειρία. Τέλος, είχαμε την ευκαιρία  να περπατήσουμε πάνω στη γέφυρα Lucky Bridge που ενώνει την Ευρασιατική με την Αμερικανική πλάκα. Είναι ένα από τα λίγα μέρη στον κόσμο όπου τα ρήγματα είναι τόσο ευδιάκριτα!

Την τρίτη μέρα επισκέψεων σε σχολεία, την Πέμπτη, 23/3, σειρά είχε για την ομάδα μας το Menntaskolinn. Είναι Λύκειο, αλλά οι εγκαταστάσεις έδιναν σε μας την εντύπωση χώρου πανεπιστημιακού ιδρύματος. Αφού πρώτα ενημερωθήκαμε από τον διευθυντή του σχολείου πώς λειτουργεί το Ισλανδικό σύστημα για αυτό το επίπεδο εκπαίδευσης και πώς αξιολογούνται οι μαθητές, ξεναγηθήκαμε στις αίθουσες διδασκαλίας και παρακολουθήσαμε τους Ισλανδούς συναδέλφους στη διδακτική τους πράξη. Όλοι οι μαθητές, όπως και στο πρώτο σχολείο, χρησιμοποιούσαν για εργασίες στην τάξη το κινητό, τον υπολογιστή ή το τάμπλετ τους. Το πρόγραμμα εδώ προσανατολιζόταν στη δημιουργία ενός πιο ευέλικτου σχολείου, ενός σχολείου που θα παρέχει περισσότερο εξατομικευμένη υποστήριξη και διδασκαλία, με λιγότερες ώρες παρακολούθησης μέσα στην αίθουσα, λιγότερες ώρες παρουσίας των μαθητών στο σχολείο και περισσότερες ώρες ατομικής μελέτης με την υποστήριξη του εκπαιδευτικού.

H Παρασκευή, 24/3, ήταν εξ ολοκλήρου αφιερωμένη σε επισκέψεις για να ανακαλύψουμε καλύτερα τα μυστικά της Ισλανδίας: Golden circle λεγόταν η διαδρομή και περιελάμβανε αρχικά επίσκεψη στο Θίνγκβελλιρ, το εθνικό πάρκο όπου ιδρύθηκε από τους Βίκινγκς το 930 το πρώτο υπαίθριο κοινοβούλιο των Ισλανδών της πρώτης δημοκρατικής κυβέρνησης της χώρας. Οι Ισλανδοί αισθάνονται πολύ υπερήφανοι επειδή ένα από τα παλαιότερα ευρωπαϊκά πολιτεύματα με δημοκρατικές αρχές είναι κομμάτι της ιστορίας τους. Οι περίφημοι καταρράκτες του Gullfoss και η ενεργή γεωθερμικά κοιλάδα του Haukadalur με τους  θερμοπίδακες  Geysir και Strokkur είναι επίσης σημεία άξια αναφοράς. Το Geysir, ο αρχικός θερμοπίδακας από τον οποίο πήραν το όνομά τους και οι υπόλοιποι, είναι ακόμη σε δράση, αλλά όχι τόσο σταθερά και μεγαλειωδώς όπως παλαιότερα. Λίγο μικρότερο και εξίσου εντυπωσιακό είναι το γειτονικό γκέιζερ, Strokkur, που σταματά περίπου κάθε έξι λεπτά και μετά «ξαναεκρήγνυται».

Τελευταία μέρα, Σάββατο 25/3, έγινε η παρουσίαση των εργασιών των ομάδων καθώς και των συμπερασμάτων από τις επισκέψεις. Ακολούθησε συζήτηση στρατηγικών διάδοσης και διάχυσης του σχεδίου, αξιολόγηση του προγράμματος και απονομή των βεβαιώσεων συμμετοχής.

Επιστρέψαμε την Κυριακή 26/3 έχοντας αποκομίσει τις απαραίτητες γνώσεις και εμπειρίες σχετικά με το ισλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα και κρατώντας στην καρδιά και το μυαλό μας μια χώρα περίεργη και μυστήρια, γεμάτη αντιθέσεις. Η συμμετοχή μας στο σχέδιο μάς προσέφερε αφορμές για προβληματισμό, ανταλλαγή ορθών πρακτικών και επεξεργασία λύσεων. Η σκίαση – παρακολούθηση μαθημάτων αποτελεί εργαλείο επαγγελματικής βελτίωσης και  αξιολόγησης το οποίο συνδέεται με τις επιδόσεις των μαθητών και παράγει οφέλη σχετικά με τις τεχνικές διδασκαλίας και την ανταλλαγή ιδεών μεταξύ των εκπαιδευτικών προσφέροντάς μας τη δυνατότητα για μετέπειτα αναστοχασμό σε σχέση με την εργασία μας και εστιασμένη και στοχευμένη υποστήριξη για τις διδακτικές πρακτικές από κάποιον που κατανοεί τις απαιτήσεις της τάξης.