ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Το Ισλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα θεωρείται ως ένα από τα καλύτερα καθώς σύμφωνα με έρευνα του Ο.Ο.Σ.Α. (2012) έρχεται δεύτερο μετά το Φιλανδικό. Βασίζεται στην αρχή της ισότητας: όλοι πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση. Στην Ισλανδία, οι επιδόσεις των μαθητών διαφέρουν ελάχιστα από βαθμίδα σε βαθμίδα. Η κοινωνική θέση δεν επηρεάζει την πρόσβαση στην εκπαίδευση και πάνω από το 1/3 του πληθυσμού φοιτά σε κάποια βαθμίδα εκπαίδευσης. Προάγεται η αποκέντρωση και η αυτονομία. Τα σχολεία, υπό την αιγίδα των τοπικών αρχών, αποφασίζουν για τα προσφερόμενα μαθήματα, την οργάνωση και διοίκηση τους και διαμορφώνουν το πρόγραμμα σπουδών τους με βάση τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και τα ταλέντα των μαθητών. Η Ισλανδία είναι δεύτερη στην κατάταξη μετά τη Νορβηγία στις δεξιότητες χρήσης Η/Υ υψηλού επιπέδου. Η χρήση και η πρόσβαση στο διαδίκτυο και η εξοικείωση με την τεχνολογία έχουν μεγάλη επίδραση στην εκπαίδευση και την καινοτομία. Τέλος, οι μαθητές δηλώνουν ικανοποιημένοι από τη σχολική ζωή (4η στην κατάταξη).

Το παρόν σχέδιο συνδυάζει αποτελεσματικά παιδαγωγικές επισκέψεις σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και δομημένες δραστηριότητες επιμόρφωσης. Γι’ αυτό διεξάγεται κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους όταν τα σχολεία λειτουργούν και μπορούν να δείξουν τη ζωντάνια, το δυναμισμό και την ενεργητικότητα της σχολικής καθημερινότητας.
Οι δικαιούχοι θα έχουν την ευκαιρία να συναντήσουν και να συνομιλήσουν με Ισλανδούς καθηγητές, διευθυντές, συμβούλους και ειδικούς της εκπαίδευσης. Θα ανακαλύψουν τη εξαιρετική ισλανδική σχολική κουλτούρα παρατηρώντας από κοντά καινοτόμες προσεγγίσεις της εκπαίδευσης.

Το σχέδιο περιλαμβάνει τις κάτωθι δραστηριότητες:

1.επισκέψεις σε σχολεία: θα υπάρχει η δυνατότητα σκίασης-παρακολούθησης μαθημάτων και παρέμβασης στη διδακτική διαδικασία. Η παρακολούθηση ως μέσο επαγγελματικής ανάπτυξης είναι συνδεδεμένη με τη συζήτηση και τον αναστοχασμό που οδηγούν στη σωστή κατανόηση των πρακτικών που εφαρμόζονται. Οι δικαιούχοι θα συνειδητοποιήσουν πτυχές της διδασκαλίας, της μάθησης και της αλληλεπίδρασης-επικοινωνίας των μαθητών στην τάξη. Θα δουν πώς κάποιος άλλος διαχειρίζεται προβλήματα που και οι ίδιοι αντιμετωπίζουν και πώς εφαρμόζει τεχνικές που δεν έχουν δοκιμάσει. Θα προβληματιστούν για τις δικές τους μεθόδους και θα αναπτύξουν αυτογνωσία. Έτσι, καλλιεργείται η συναδελφικότητα αφού θα συνευρεθούν με άλλους εκπαιδευτικούς και θα μοιραστούν τις ανησυχίες, τις ιδέες και τους προβληματισμούς τους. Θα μάθουν ο ένας από τον άλλο σε μη εχθρικές-απειλητικές συνθήκες καθώς δεν εμπεριέχεται το στοιχείο της κριτικής αλλά της εμπιστοσύνης μεταξύ συναδέλφων και το αμοιβαίο επαγγελματικό όφελος.
Επιπλέον, θα υπάρξει εκτεταμένη ανταλλαγή εμπειριών με καθηγητές και μαθητές για την εκπαίδευση και τη διάρθρωση του συστήματος και θα τεθούν οι βάσεις για τη διαμόρφωση μακροπρόθεσμου σχεδίου εκπαιδευτικής πολιτικής που θα εστιάζει στην καινοτομία, το σχεδιασμό δομών για την εκτέλεση και παρακολούθηση των καινοτομιών στο σχολείο, τις παιδαγωγικές προκλήσεις, τα ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης, τις νέες διδακτικές στρατηγικές, το διδακτικό υλικό, την αξιολόγηση των δραστηριοτήτων αυτών για να διασφαλιστεί η Ευρωπαϊκή διάσταση στο πρόγραμμα σπουδών και τη διάδοση των νέων μεθόδων για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους.
Οι επισκέψεις θα συμβάλλουν στην εδραίωση της διακρατικής συνεργασίας αφού θα συζητηθεί το ενδεχόμενο συνεργασίας με κάποιον από τους φορείς στο πλαίσιο της δράσης ΚΑ2 του Erasmus+. Θα σχεδιαστούν ο στόχος και οι κεντρικές ιδέες του σχεδίου έτσι ώστε να είναι ρεαλιστικές και συνδεδεμένες με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και να ανταποκρίνονται στα κριτήρια επιλεξιμότητας του ΚΑ2. Σε αυτή την περίπτωση, οι εκπαιδευτικοί θα διαπραγματευτούν με τους εταίρους τους στόχους, την προστιθέμενη αξία αναφορικά με την απόκτηση εξειδίκευσης, τα αποτελεσμάτων του σχεδίου, τη συγγραφή της αίτησης, το συντονισμό της δράσης, την επικοινωνία και τη διαχείριση του σχεδίου. Πιθανώς να βρουν εταίρους για συνεργασία σε σχέδιο e-twinning.

2.σεμινάρια, διαλέξεις, εργαστήρια που θα λάβουν χώρα σε φιλικό περιβάλλον δίνοντας τη δυνατότητα για περαιτέρω διερεύνηση και εμβάθυνση των εκπαιδευτικών συστημάτων και θεμάτων ευρύτερου εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος. Επίσης, θα ενημερωθούν για τις συνθήκες διαβίωσης, την κουλτούρα, την ιστορία, γεωγραφία και λογοτεχνία της χώρας.

3.παρουσιάσεις και πολιτιστικές ανταλλαγές: οι δικαιούχοι θα έχουν το χρόνο να συζητήσουν μια ποικιλία ζητημάτων όπως τις εκπαιδευτικές πολιτικές και τις ανάγκες των μαθητών, και να παρουσιάσουν τον φορέα, την πόλη, τη χώρα και τον πολιτισμό της.

4.επισκέψεις πολιτιστικού περιεχομένου σε σημεία ιστορικού, αρχαιολογικού και γεωλογικού ενδιαφέροντος. Η έκθεσή τους σε ένα διαφορετικό πολιτισμικό περιβάλλον θα συμβάλει στη συνειδητοποίηση της έννοιας του Ευρωπαίου πολίτη και θα ενισχύσει την καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας απαλλάσσοντάς τους από στερεότυπα που τυχόν κουβαλούν.